Home

Mange er overrasket over at nettet er overvåket, og at alt vi skriver og tenker på nettet blir registrert og eventuelt studert. Jeg er ikke det. Jeg tror ikke G-mail eller facebook er opptatt av å tilby deg og meg gratisløsninger for kommunikasjon uten at de får noe igjen, eller uten at noen andre betaler for det. Det kan være kommersielle interesser som er interessert i dine forbruksvaner, men trolig betaler også ulike E-tjeneser for mulighetene de har fått fra de store aktørene på nettet.

Ideologisk uren har en artikkel om dette, som går litt mer i dybden enn det resten av media gjør:

[…]

Alle selskapene har jøder med sentrale roller

I Microsoft finner vi administrerende direktør Steve Ballmer. Skype, Windows, bing, og hotmail eies av Microsoft.Grunnlegger av Facebook  Mark Elliot Zuckerberg.Grunnleggerene av Google er Sergey Brin og Larry Page som er konsernes administrerende direktør. Google eier bla. youtube, blogger, android, og firefox.

Yahoo eies av Terry Semel som er administrerende direktør.

Telefonselskapet Paltalk eier av Jason Katz. Han er også administrerende direktør.

Hos AOL finner vi bla. Lawrense Kirshbaum, Warren Lieberford, Mark Golin, og Jonathan Miller.

3 thoughts on “No free lunch

  1. Jøder eller ikke, det er all grunn til støtte mindre aktører på nettet. I løpet av den korte tida internett har vært her har jeg opplevd flere ganger at nettsteder jeg har brukt har blitt kjøpt opp og deretter ødelagt på diverse vis.
    Så;
    hvem tilbyr gratis e-post ? Likeledes plass til blogging? Fins det alternativ til skype? Hvilke søkemaskiner er ok?

    • Enig, vi mennesker må være mer kritiske. Kanskje også være villig til å betale en liten sum for gode tjenster.

      Tror Gasse-Geir hadde noe om dette.

      Samme med nyheter forresten, å få gratis nettaviser, full av des-informasjon og annet skadelig innhold er ikke smart. Skulle ønske det fantes noen som prøvde med ekte nyheter, hvor man faktsik kunne betale noen hundringser i måneden. Det ville vært billig for å få vite hva som egentlig skjer i verden rundt oss.

  2. No free lunch, og You can’t have your cake and eat it too. Folk vil helst bruke gratis e-post, Windows er lettere enn Linux, osv., og samtidig klager man på dette med personvern.

    Selv bryr jeg meg ikke så veldig. Men er man opptatt av personvern er kanskje dette en bra e-post å bruke: https://startmail.com/ og dette en bra søkemotor: https://startpage.com/. Operativsystemet Linux/Ubuntu er i utgangspunktet bedre med hensyn til personvern enn Windows. Selv bruker jeg sistnevnte av ren bekvemmelighet.

    Mobiltelefon bruker jeg dog ikke. Ingenting trådløst. Mest av helsehensyn. En annen ting jeg aldri bruker er Facebook.

    Til syvende og sist: Jeg tror uansett aldri vi kan beskytte oss helt mot overvåkning. Med mindre vi betaler en «usynlighets-ekspert» (de eksisterer) $5000 for å forsvinne helt fra offentligheten. Dette innebærer også å flytte uti Gokk, få en ny identitet og kutte alle bånd. Litt …ubekvemmelig.

    Fins ellers how-to manualer å laste ned fra nettet som går på hvordan du kan ta ditt privatliv tilbake. Men det innebærer som sagt drastiske virkemidler.

    …Jeg tror alle og enhver som har kontroversielle interesser enten må være villig til å ofre ganske mye privatliv – eller glemme disse interessene helt. Eller altså flytte ut i ørkenen med nytt skjegg og briller og nye ID-kort.

Legg igjen en kommentar

