Home

1999-the-matrix

Jeg begynner med et ferskt sitat fra kommentator ‘mediakrig’, for det passet så bra i denne anledning:

Sannheten behøver ikke beskyttes med fengsel og sensur, så hver gang slike anti-demokratiske midler brukes, burde det ringe varselbjeller hos de uinformerte velgerne. – mediakrig

Forfatteren Else Berit Kristiansen har nettopp skrevet en kronikk om ytringsfrihet i Aftenkampen, og den har i skrivende stund rukket å akkumulere over seks hundre frie ytringer under seg. Men alle ytringer kan som kjent ikke få samme frihet. Surprise! Det gjelder for eksempel slike sårende og hatefulle ytringer som etterprøvbare fakta om hvem som eier ting og tang her i verden. Med «ting og tang» menes i dette tilfellet «mediebedrifter». De er jo ekstra sårbare, disse sarte mediebedriftene, spesielt de alle største, og trenger derfor helt spesielt vern mot hets og hatefullt nettgrums. Det følgende er sakset fra kommentarfeltet under Kristiansens kronikk, og det vesentlige poenget i min egen kommentar er uthevet med fet skrift.

Ytringer > Greger Skog:

Det er vel ikke EU som eier alle mediakonsern i verden, eller styrer verden. EU er foresten bare ett steg på veien. Finn ut hvem som eier det meste av media i verden, da vil du også forstå hvem som styrer verden. Mer kan jeg ikke si her, antar jeg.

Buddy Ogilvy > Ytringer:

Det du her insinuerer, bør underbygges med etterprøvbare fakta eller forkastes.

Bipedal_Primate > Buddy Ogilvy:

Nå skal jeg psykologisere og diagnostisere littegrann, og så kan du psykologisere og diagnostisere tilbake etterpå, så holder vi oss på det nedrige nivået den offentlige debatten for det meste føres på, og kan dermed begge stemples som relativt normale i forkant av høyere makters øvrige konklusjoner basert på min innledningsvis beskrevne debattform. (smilefjes)

Punkt én: Jeg er av den oppfatning at det som i psykologien kalles «splitting», er et fenomen som kan føre til en mer eller mindre uttalt følelelse av at «the enemy of my enemy is my friend», uten at det nødvendigvis trenger eksistere noen solid rot i virkeligheten for akkurat denne følelsen.

Dette fenomenet er både menneskelig og helt vanlig og noe som ikke en gang logisk og kritisk analytisk orientererte individer som Buddy Ogilvy er hevet over.

Punkt to: Listen som Ytringer linker til begynner med verdens største media- og underholdningskonglomerat, Time Warner. Time Warner er en sammenslåing av Time Inc. og Warner Communications, Warner Brothers’ eierselskap. Warner Brothers ble grunnlagt i 1918 av fire brødre med, slik man skulle kunne tro, etternavnet Warner: Harry, Albert, Sam og Jack. Egentlig het de fire brødrene Hirsch, Aaron, Szmul og Jacob. Etternavn: Wonskolaser.

Nå kan du kalle meg forskjellige ting og så er vi tilbake til utgangspunktet, men dette var ihvertfall en liten bit med etterprøvbare fakta.

Skjermdumper fra den aktuelle ytringsutvekslingen:

moderering av ytringer i offentlige_Bud-Og moderering av ytringer i offentlige_Bud-Og-2

Kommentaren hvor ‘Ytringer’ linket til en liste over mediebedrifter og som var hans svar til ‘Buddy Ogilvy’ er her og listen er her.

Jeg brukte ikke stoppeklokke for å se hvor lenge denne etterprøvbare og faktabaserte kommentaren min ble stående, men det var ikke mange minuttene, ihvertfall. Den ble ikke engang stående tilbake som et sånt tomt og trist kommentarskall med «Denne kommentaren ble slettet» inni, men ble helt fullstendig utradert.

Man skulle jo nesten tro det hadde blitt ytret noe om gass…

6 thoughts on “Angående «Moderering av ytringer i offentlige medier»

  1. Sannheten skal skjules for enhver pris. Heldigvis er det i dag en del alternative steder på internet der de egentlige nyhetene kommer frem.

  2. Dette er min erfaring med Aftenposten:

    Alt negativt om ikke-hvite slettes, selv om det er sant.

    Kommentarer om anti-hvite og at dagens masseinnvandring vil bety et folkemord på nordmenn, får stå, hvis de plasseres i en relevant sammenheng, og hvis jeg ikke svarer de som svarer meg.

    Når det gjelder blogger, så vil jeg nevne Gilad Atzmon.

    http://www.gilad.co.uk/

    Se under «Latest on this site»

Legg igjen en kommentar

