Home

Ola Borten Moe.
Foto: Senterpartiet

 

I år er det 23 år siden fatwaen mot forfatteren Salman Rushdie; den ondskapsfulle blasfemikeren som så hensynsløst pådro seg en dødsdom bare for å tjene penger. Salman Rushdie ga nylig ut en dramatisert selvbiografi om livet etter fatwaen, samtidig som all verdens fromme muslimer måtte lide seg gjennom enda mer krenkende karakteristikk av sin elskede profet. Denne profetens karriere varte i 23 år, like lang tid som det nå er siden den nevnte fatwaen. Og olje- og energiminister Ola Borten Moe har nylig annonsert at han er lei av å sitte på Stortinget. Ser du sammenhengen her? Ikke? Nei, men da har du rett og slett ikke lest koranen grundig nok!

Men dét har jeg.

Selv om Profeten Mohammed aldri kom med noen profetier om noe, kalles han likefullt for «profet», noe som kan virke litt rart, og omtales derfor ofte av slemme muslimhatere som en «falsk profet». (Denne betegnelsen forutsetter nødvendigvis at det eksisterer eller har eksistert noen «ekte» profeter her eller der, uten at troen på slike heller synes å være spesielt godt begrunnet med tanke på hva fornuften kan fortelle oss om hva som er sannsynlig eller ikke.) Å innse at profeten kanskje ikke var så mye til profet kunne kanskje vært til skade for islam; det kunne jo føre til at muslimene mistet troen på budskapet hans, og det kan vi ikke ha noe av, for islam ser av og til ut som om det er det eneste muslimene har å bidra med her i verden, og da kunne det jo bli litt flaut å være dem.

Men hva om Profeten Mohammed ikke var så ueffen i den påståtte aktiviteten sin når det kommer til stykket allikevel? Kanskje det finnes et og annet tegn å spore i våre egen tid på Profeten Mohammeds – per definisjon – påståtte framsynthet? Ja, for tenk at det er nettopp dét det gjør! For hva finner vi ikke i den gode, gamle Koranen enn en omtale av selveste Ola Borten Moe, medlem av vår høyt avholdte, rødgrønne regjering! Joda. Det er sant. Se nå bare her.

Et av de mest omtalte versene i Koranen er å finne i den såkalte lyssuren, sure 24. Det ser slik ut:

Sure 24, vers 35:

«Gud er himlenes og jordens lys. Hans lys kan lignes med en nisje hvor det er et bluss. Blusset er omgitt av glass, som om det var en funklende stjerne. Det tennes med brenne fra et velsignet tre, et oljetre, som ikke hører hjemme verken i øst eller vest, hvis olje nesten lyser uten at ild kommer den nær. Lys over lys! Gud leder dem Han vil til Sitt lys. Han lager lignelser for menneskene. Gud kjenner til alle ting.»

Et oljetre som ikke hører hjemme verken i øst eller vest? Verken til høyre eller til venstre? Hvis det befinner seg verken til høyre eller venstre, da må det nesten være omtrent helt midt i midten, også er kjent som sentrum. I sentrum er utvalget begrenset og da må det nesten være Senterpartiet det her er snakk om. Og oljetre? Oljetreet det siktes til kan selvsagt ikke representere noe annet enn olje- og energiministeren. Glassklart, ikke sant?

Men hva betyr så alt dette? Hvilken tilknytning har Borten Moe til islam? Vel, han har ihvertfall vært inne på tanken om at hijab ikke har noe i norsk politi å gjøre, at søskenbarnsekteskap er for innavl å regne, og at den helt ultraspesielle versjonen av islam kjent som «radikal islam» er til forveksling lik nazisme. Det ligner på innavl. Det ligner på nazisme.

«Han lager lignelser for menneskene.»

Har vi kanskje å gjøre med en offentlig person som snart kunne tenke seg å kaste et offentlighetens lys, antent med brenne fra et velsignet tre, et oljetre, som ikke hører hjemme verken i øst eller vest, over islam for å se om det for eksempel finnes grunn til å tro at det eksisterer en «uradikalt» islam et sted? Og hvis ikke, hva gjør vi da? Kan vi i det minste diskutere saken i dette nevnte offentlighetens lys, og endatil gjøre det akkompagnert av noen opplysende fakta?

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s